Thursday, December 31, 2009

سلامت تاهون بارو

. Thursday, December 31, 2009
0 comments

كَـل سـنة أنتـم طيـبـووووون

Setareh....
- Di dalam al-Quran, terdapat hanya 1 sahaja huruf ( ش ) yang berbaris depan serta tanwin; ( شٌِ ). Apakah ayat tersebut??
- Jawapan: .............

Read More »»

Sunday, December 27, 2009

Kenangan Lama..

. Sunday, December 27, 2009
0 comments

Beberapa Tahun Yang Lalu..















Tahun 2006..Bersama Ustaz Tahir, sedang menunggu tramco Tonto to Shoubro.














Tahun 2006.. Hari terakhir bersama Masyayikh Qurro' di Ma'ahad Qiraat, pada majlis khatam.









Pemulaan kehidupan di Tonto..Berkawan-kawan lama..







Bersama basikal lamaku.. Sekarang dah tinggal rangka je..

Read More »»

Thursday, December 17, 2009

Sms

. Thursday, December 17, 2009
0 comments

Dialog Memberi Salam:

SMS 1; "Salam.."
SMS 2; "Askum.."
SMS 3; "Slm.."
SMS 4; "Salam Alaik.."
SMS 5; "Aslkm.."
SMS 6; "Assalamualaikum.."

Dialog Menjawab Salam:
SMS 1; "Wslm.."
SMS 2; "Wa'alaikumus Salam.."
SMS 3; "W/Slm.."
SMS 4;"Wlkm Slm.."

Mungkin sebahagian dari kita tak lari dari cara menaip SMS untuk memberi dan menjawab 'Salam'..

Dialog di atas hanyalah sebagai gambaran yang jelas bahawa sebahagian dari kita begitulah yang kita taip, semata-mata untuk senjimatkan ruang sms. Dah namanya pun 'Short Message Service'. Mestilah nak 'short-short'...

SALAM ( سـلام ).
Jika diintai dalam Kamus Dewan edisi ke4, 'Salam' memberi maksud;
  1. Sejahtera, damai dan Pemberian hormat.
  2. Sejenis tumbuhan, jiwat dan Eugenia cumini.
  3. Salmon (Indonesia).
Dari segi bahasa Arab ( السَّـلام )bermaksud;
  1. ( التّحـيّة ) "Salam penghormatan di kalangan orang Muslimin".
  2. ( الأمـان ) "Aman".
  3. ( الصُـلْحُ ) "Perdamaian".
Manakala jika dikatakan; ( دار السَـلام ), ia bermaksud; " Syurga". (Mu'jam Wajiz)

Secara tuntasnya, perkataan 'Salam' itu sendiri dalam segi maknanya pun sudah menunjukkan suatu perkara baik. Kerana itu juga perkataan 'ISLAM' berasal dari perkataan 'SALAM'.
Justeru, makna memberi salam kepada saudara kita adalah merupakan suatu ucapan atau doa kesejahteraan kepadanya. Sepertimana yang diriwayatkan dari Soheh Bukhari dan Muslim, dari 'Abdullah bin 'Amru bin al-'Ash r.a bahawa ada seorang lelaki bertanya kepada Nabi s.a.w.;
"Manakah Islam yang lebih baik?". Jawab Baginda s.a.w; "Kau memberi (menjamu) makan dan memebri Salam kepada yang kau kenal mahupun yang tidak kenal".

Jika kita hanya menaip 'Salam' dlm sms kita, ia hanya bermakna 'Sejahtera' sahaja. Manakala 'Askum' dan seumpamanya, mungkin tidak memberi apa-apa maksud. Ini hanya pertimbangan peribadi saya sahaja. Begitu juga cara memjawab 'Salam'. Oleh itu marilah sama-sama kita menyucapkan salam kesejahteraan kepada saudara kita dengan ucapan yang jelas. Mungkin jika hendak ringkas pun, pastinya ianya dapat dibunyikan dengan betul.

CARA MEMBERI SALAM.
Firman Allah s.w.t dalam surah an-Nisa', ayat; 86, bermaksud:
"Dan apabila kamu diberikan penghormatan dengan sesuatu ucapan hormat (seperti memberi Salam), maka balaslah penghormatan itu dengan yang lebih baik daripadanya.."

Ucapan; ( السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ) dan jawabnya; ( وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ), iaitu hanya dengan menambah huruf ( و ). Inipun sudah memadai dan dikira sebagai membalas 'Salam' yang lebih baik seperti yang dianjurkan dalam ayat di atas.

Seterusnya Ulama' Syafieyah berkata, jika yang memberi salam itu berkata; "Assalamualaikum". Juga dikira 'Salam'. Jika dengan; "Assalamualaik atau Salam Alaik", tetap dianggap 'Salam'. Maka jawablah dengan; "Wa Alaikas Salam atau Wa Alaikumus Salam". Jika hanya menjawab dengan; "Alaikumus Salam", iaitu tanpa dimulai dengan "Wa", boleh juga dan memadai. Inilah pendapat mazhab yang soheh, yang masyhur yangmana telah dinaskan oleh Imam as-Syafie dalam kitab al-Um.

Untuk lebih maklumat, sila klik di sini.

Rujukan;
- Al-Mu'jam al-Wajiz, Jumhuriyah Misr al-'Arabiyah.
- Kamus Dewan, edisi ke-4.
- Al-Azkar, Imam an-Nawawi rahimahullahu 'alaih.

Read More »»

Friday, December 11, 2009

Nak Benti ke nak Sambung??

. Friday, December 11, 2009
0 comments

Sebagai pendahuluan, mari kita perhatikan apa yang hendak dipertengahkan di sini.


Waqof dari segi bahasa; Tertahan.
Dari segi Istilah ilmu Qiraat; Abu Hayan berkata: “Memutuskan sebutan pada akhir lafaz”.

Walaupun begitu, antara penta’rifan yang lebih utama untuk diterima ialah pendapat Ibn al-Jazari di dalam kitab an-Nasyr dan pendapat al-Ja’bari dalam Latoiful Irsyad. Kata al-Ja’bari;
“Waqof ialah memutuskan suara bagi sipembaca itu pada akhir kalimah yang jelas dalam keadaan seketika”. (Untuk pendapat Ibn al-Jazari lebih panjang.)

Waqof ini berlaku pada ‘kepala ayat’ atau pada pertengahan ayat. Tidak pula pada potongan kalimah yang bersambung. Contoh; ( كـُلـّـََمَا ), iaitu waqof pada ( كـُلََّ ).

Ini berbeza dengan makna Saktah, kerana Saktah juga memutuskan bacaan, akan tetapi ia dengan menahan nafas. Dalam erti kata lain, menahan nafas dan akan meneruskan bacaan tersebut. Manakala Waqof tanpa menahan nafas.

Seterusnya mari kita lihat ta’rif Qoto’. Qoto’ ialah; “Satu ibarat memutuskan bacaan pada kepala ayat, iaitu seperti memberhentikan bacaan ' إنـتـهاء ' ”.

Akan tetapi jika hendak memulakan bacaan lagi, kita dikehendaki untuk membaca ‘Isti’azah’ sebab Qoto’ pada bacaan diumpamakan seolah-olah kita menyudahi bacaan. Dah ending cerita..

Gesaan Qoto’ bacaan hanya berlaku pada 'kepala ayat' atau akhir ayat kerana 'kepala ayat' itu sendiri memangnya dikira sebagai ( مقـاطع )’, iaitu tempat berhenti.

Ibn al-Jazari ada menyebut dalam kitabnya ‘an-Nasyr’ yang mana sanadnya bersambung hingga ke ‘Abdullah bin Abi Huzail, katanya; “Apabila sesuatu ayat itu dibuka (dimulai membacanya), maka janganlah diputuskannya hinggalah sempurna”.

Apa yang Hendak Diutarakan di sini??
Terdapat segelintir dari pembaca al-Quran yang menyambungkan satu ayat dengan ayat seterusnya. Lebih-lebih lagi pada ayat-ayat yang pendek. Apa yang mereka lakukan ialah mereka akan mematikan pada huruf terakhir dan terus sambung dengan ayat seterusnya. Sebagai contoh, mari kita lihat pada;
1. Surah al-Ikhlas, ayat 2+3;
( الله الـصمدْ لـَـمْ يلد ولم يولد )
Sepatutnya jika hendak sambung, bacalah begini;
الله الـصمـدُ لـَـمْ يلد ولم يولد

2. Surah al-Ikhlas, ayat 1+2;
( قل هو الله أحدْ َالله الـصمد )

Sepatutnya jika hendak sambung, bacalah begini;
( قل هو الله أحدُنِ الله الـصمد )*.
*Untuk keadaan seumpama ini, kaedahnya ialah; dibuang salah satu tanda baris tanwin dan diganti pula dengan huruf Nun berbaris bawah.

Kenapa Begitu?
Kerana bertemunya dua sakin ( تقاء الساكنين ). Oleh kerana lidah sukar dan berat untuk menyebutkannya, maka digunalah kaedah tadi kerana baris bawah itu 'ringan.' Kaedah ini sememang sudah terdapat dalam kaedah bahasa ‘Arab.

Apa Hikmahnya??
Kerana Allah s.w.t menurunkan wahyuNya kepada kita bukan untuk menyusah-nyusahkan atau memberatkan umatnya, tetapi untuk memudahkan kita. Cumanya kita sahaja nak tak nak je ngaji..

Tidak Termasuk Dalam Masalah ini.
Sekiranya kita membaca dengan ‘Wasol’ iaitu menyambungkan bacaan dengan ayat seterusnya pada ayat seperti dalam surah Toha ini, ayat; 1+2;
( طه ما أنزلنا عليك القرءانَ لـِـتـََـشْقـَى إلا تـَذْكـِـرَةً لِمَنْ يَخشَى ).
Ini adalah kerana jika dibaca dengan Wasol mahupun Waqof, tetap sama sahaja juga.

Read More »»

Saturday, December 5, 2009

Ziarah Makam (1)

. Saturday, December 5, 2009
0 comments

Jumaat | 4 Nov 2009 | jam 7.05pg.
Ziarah Makam Syeikh Redho Salim 'Ali.


Perjalanan pagi itu bermula dan berkumpul di Masjid al-Khozindaroh, Shoubro. Memang tak disangka-sangka rupanya memang ada rombongan akan pergi ke Makam Syeikh dalam masa terdekat ini.

Rombongan yang diketuai oleh Ustaz Afandi dari Singapure dengan membawa 3 buah van besar. Semuanya pelajar Singapure dan 2 orang dari Malaysia. Termasuk saya dan Ustaz Salman. Walaupun cuma menumpang sahaja, tapi tujuan kami tetap sama.

Tepat jam 7.33pg kami pun sampai ke destinasi. Makam Syeikh terletak di daerah Qolyubiyyah, di kawasan Balaks. Mungkin begini ejaannya, sebab saya pun tak tahu ejaan Arabnya macamana. Cuma Sima'e saja dari 'Amu di kawasan kubur tersebut. Mungkin juga dia penjaga kubur..

Sebenarnya tak lah jauh sangat perjalanan dari Shoubra. Mudah je. Cuma kena ada kenderaan sendiri baru terasa mudah. Walaupun di kawasan perkampungan, tetapi kedudukannya tidak jauh dari HiWay Shoubro al-Khemah-Tonto.

Setiba sahaja di makam, terasa di hati, kedudukan makam yang direndangi dengan sepohon besar dengan bentuk makamnya yang segi empat itu tak lari sebijik macam bentuk dan keadaan Masjid al-Makhzan. Masjid tersebut menjadi tempat Syeikh Rahimahullah 'Alaih solat menjadi imam serta khatib. Mudah-mudahan beliau ditempatkan bersama-sama para Ambiya' dan para Solehin, Amin..

Sepanjang perjalanan pulang, saya berkesempatan berbual-bual dengan Ustaz Afandi. Rupa-rupanya beliau telah lama mengenali dan bersama dengan Syeikh.
"Dah 12 tahun". Katanya..

Beliaulah yang mula-mula memperkenalkan pelajar-pelajar Singapure untuk bertalqqi al-Quran dengan Syeikh. Berusia 60 tahun dan kini bertugas sebagai guru agama di negara jiran itu.

Kisah pemergiaannya pasti mengejutkan seluruh pelajar dan bekas pelajar-pelajarnya. Begitu juga yang dirasai oleh Ustaz Afandi.

Selang beberapa hari sebelum ini sempat saya berbual-bual dan bertanya dengan Mama (isteri Syeikh) dan anaknya;
"Apakah sebab pemergiannya?". Soalku teragak-agak, kalau-kalau ia merupakan soalan sensetif.

"Hm..mufajaah" (tiba-tiba) jawab anaknya itu. Sepanjang hari sebelum kematiannya Babanya (ayah) seperti biasa ja. Ngajar ngaji.. seperti lazimnya yang beliau buat. Cumanya malam itu beliau tak tidur, mungkin sekadar tidur-tidur ayam.. Mama pun bertanya:

"Awak tido ke?". "Tidak.." Balasnya..

Dalam lingkungan pukul 3.00pg, tiba-tiba Baba sudahpun melepaskna nafasnya yang terkhir. Begitulah sikit sebanyak yang diceritakan kepadaku oleh Mama dan anaknya itu. Saya yakin, kesidahan yang menimpa keluarga mereka, tetap masih dirasai lagi. Apa yang mereka alami, dapat saya rasai akan kehilangan insan yang mereka amat hormati dan sayangi. Kisah yang sama juga telah menimpa saya pada 9 tahun yang lalu..

Syeikh merupakan salah seorang guru Qiraat di Maahad Qiraat, Shoubra. Mengikut perkabaran mulut ke mulut, Syeikh akan bersara tak lama lagi. Termasuk juga Syeikh Ahmad dan Syeikh Hasan Ragab.

Saya yakin, tentu ramai dari anak-anak muridnya pernah berjalan bersama-sama. Bawa ke masjid, pulang sama-sama ke rumahnya sambil berpimpinan tangan, pergi ke hospital menaiki bas dan sebagainya.. Mudah-mudahan sama-samalah kita mendoakan agar roh dan jasad guru kita sentiasa dirahmati dan dilindungi oleh Allah S.W.T serta dipelihara ahli keluarganya, Insya Allah..

Sabda Baginda S.A.W yang bermaksud;
"Bacalah al-Quran kerana ia akan datang pada hari kiamat sebagai syafaat bagi sipembacanya". -H.R Muslim (no.804)-

Dinyatakan di dalam at-Tibyan fi Adab Hamalah al-Quran (Adab bersama al-Quran), Imam an-Nawawi (wafat;676H) ada berkata yang bermaksud;
"Pelajar mesti menghormati gurunya dan menyakini kesempurnaan keahliannya
dan keunggulannya di atas golongannya, kerana hal itu lebih dekat untuk mendapat
manfaat daripadanya".


Lantaran itu kita diajar oleh para Ulama' terdahulu apabila pergi kepada guru, kita disarankan agar sedekahkan sesuatu seraya berkata dengan doa ini;

"Ya Allah, tutupilah keburukan guruku dariku dan jangan hilangkan
keberkatan ilmunya dariku".

Inilah kata-kata Imam al-Nawawi yang dipetik dari kitab al-'Ahud al-Muhammadiyyah.

Read More »»