Tuesday, December 28, 2010

Makanan Asasi di Mesir

. Tuesday, December 28, 2010
0 comments

Jika kita di Malaysia, nasi lah makanan ruji kita setiap hari. Ada orang tak boleh dalam sehari tu mesti pekena nasi.

Begitu juga masyarakat Mesir dan mungkin masyarakat arab seluruh dunia. Roti menjadi makanan asasi mereka.

"tak kenal maka tak cinta"

Itulah yang hendak saya katakan. Bukan saya mengajak untuk menyukai roti pun.. Sekadar bercerita yang lazimnya masyarakat kita di Malaysia, bila sebut Arab, biasanya dikaitkan dengan makan 'roti'. Yang terbayang di benak ialah roti yang berbentuk bulat, roti tempayan dan sebagainya. Walhal bila kita datang atau berada di tanah Arab ini, macam-macam jenis ada, malah roti yang kita katakan 'bulat-bulat' tadi pun perbagai kegunaannya.

Mereka memanggil roti ini dengan panggilan; 'Aish'.. Dikatakan 'Aish' bermaksud 'hidup'. Maka orang Mesir makan roti 'Aish' ini kerana hendak teruskan hidup. Wallahu 'Alam..

Di bawah ini saya sediakan beberapa gambar untuk tatapan semua, yang beberapa hari lepas saya 'tangkap'. Mereka sedang memproses roti 'Aish' yang sudah kering atau 'Aish' yang lama. Untuk dijadikan makanan haiwan, seperti burung, ayam dan sebagainya.

Roti keras dimasukkan dalam mesin proses

Pekerja sedang menjalankan tugasnya

Inilah hasilnya.. hancur seperti biji-bijian




Mesin proses yang mudah dialih-alih kerana hanya menggunakan lori kecil sahaja

Read More »»

Sunday, December 5, 2010

Buku Baru Beli.

. Sunday, December 5, 2010
0 comments


Tiada tajuk khas kali ini. Cuma sekadar ingin memberi kepada siapa yang diizinkanNya untuk menerimanya.


Sebesar hajat di hati ingin membeli Tafsir Alusi di Maktabah Andalus rupanya belum diizinkan juga.


Semalam, dengan hati berkobar-kobar saya menuju Maktabah Andalus untuk membeli kitab Tafsir. Setibanya di sana, saya bertanya kepada penjaga kaunter;


“Lausamah, Tafsir Ruhul Ma’ani, Alusi, ada tak?” (selepas dialih bahasa).

Nampak raut mukanya seperti kurang pasti. Terus dia bertanya kepada kawannya.. Hm, tak da lah pula. Lekuh hati.. Tapi tak apa lah. Alang-alang dah sampai ni, elok tengok-tengok buku-buku yang tersusun rapi di bahagian bawah Maktabah ni.


Dengan yakin, bahagian kanan rak tu biasanya untuk ruangan kitab-kitab Dr. Qaradhowi. Sebelah kiri sekali untuk kitab-kitab tentang al-Quran, Qiraat dan kitab-kitab yang berkaitan dengannya. Yang tengah pula, lain-lain. Kurang pasti. Tak pelah, tengok yang kiri dulu. Tak banyak pilihan. Sebab kitab-kitab tentang al-Quran banyaknya di Maktabah Darus Sahabah. Memang banyak.


Mata saya tertumpu. "Al-Qur’an".. Judul bukunya. Cover buku pun agak menarik dan tertarik.


Dulu-dulu masa di sekolah, ustaz kami ada bagi sedikit panduan bagaimana hendak beli buku baru.

1, tengok tajuk buku.

2, siapa penulisnya dan biodatanya.

3, tengok kulit luar bahagian belakang sekali, kalau ada sinopsis, boleh juga dijadikan gambaran umum apa yang dibincangkan dalam buku tersebut.

4, baca juga isi kandungan sub-sub tajuk pada bahagian permulaan buku. Kira begitulah caranya.


Sempat saya baca secara rawak, buku setebal 700 lebih muka surat ini membincangkan dakwaan-dakwaan orientalis terhadap Islam, al-Quran, Syariah Islam, sirah dan sebagainya. Penulis, Dr. Solah ‘Abdul Tafah al-Khalidi cuba menjawab segala tohmohan yang dilemparkan oleh puak yang hanya belajar dengan niat terselindung hajatnya. Mereka mengkaji Islam dan mencari-cari kalau-kalau ada ruang untuk ditashkikkan (was-waskan) di fikiran pembacanya. Penulis juga telah membidas kata-kata nista dari buku tersebut, yang berjudul, “HAL AL-QURAN MA’SUM?”.. ‘Adakah al-Quran itu Ma’sum?”..



Agak pelik juga tajuknya. Tapi itulah senjata mereka sebagai mencucuk jarum demi mendatangkan keraguan kepada pembaca, lebih-lebih lagi terhadap fikiran seorang Muslim. Mungkin dia juga sebaris dengan orientalis Francis Muris Bukai’ dan juga ‘Ashwak Banik’, dari Sudan (maaf kerana tidak tahu ejaan sebenarnya). Jika di Mesir sendiri seperti Dr Ahmad Kholafallah (maaf sekali lagi jika namanya tidak lengkap).

Buku “HAL AL-QURAN MA’SUM?” adalah ditulis oleh Abdullah al-Fadi. Memang meragukan kerana tanpa berfikir panjang pastinya kita akan katakana, dia adalah seorang Muslim. Saya juga tertipu.


Walhal, itu bukanlah nama sebenarnya, tetapi ia telah ditulis oleh kumpulan-kumpulan atau persatuan tertentu. Dan kemudianya menggunakan nama samaran; ‘Abdullah al-Fadi.


Saya membelek-belek mencari harga. LE102 je!??.. (bahasa orang KL- orang Selangor pun samee). Mahal juga ye. Saya bertanya di kuanter, kot-kot ada diskaun. Hmmm, seperti yang dijangka, kini harganya hanya LE56. Tapi macam terbatuk-batuk juga nak membayarnya. Sekarang buku “AL-QUR’AN WA NAQDU MATO’EN 'AN AR-RUHBAN” cetakan Darul Qolam sudah di tangan, Alhamdulillah. Mudah-mudahan ianya bermanfaat dan akan saya manfaatinya. Mudah-mudahan pembelian ini, jual beli yang diberkati Allah. Amin..


“Insya Allah, Tafsir Alusi kelak anda akanku temui”.

Kerana ada lagi Maktabah yang belum dijengok. Pastinya Maktabah Qirbah nun di sana. Memang dah lama berniat ingin memiliki sendiri Tafsir Alusi. Berkebetulan tahun ini ‘bahas’ tugasan dari Dr, “keluarkan Qiraat-qiraat serta taujihnya dari Tafsir Alusi” ini. Allahu yubarik lana..

Read More »»