Wednesday, April 13, 2011

Siapa Asma'??

. Wednesday, April 13, 2011
0 comments

SITUASI 1; Dalam Bilik D

arjah, Sek. Keb. Tg. Lalat Pening.


Sudah menjadi rutin tugas hariann, setia

p hari Cikgu Azam akan mengambil kedatangan murid-muridnya, darjah 2 Melati itu.


Sambil duduk menyandar, Cikgu Azam melihat luar dibalik tingkap kayu bilik darjahnya yang baru sahaja dicat minggu lepas. Hari ini langit agak mendung. Mungkin hendak hujan barangkali. Bisik hati kecilnya. Tetap pukul 7.45 pagi beliau terus sahaja menbuka buku kedangan murud-murid.


Asma, hari ini sape yang tak datang ke sekolah?”. Tanya Cikgu Azam sambil memegang pen di jarinya. Menanti-nanti jawapan dari pelajarnya itu.


Jawab Asma’, “Haris cikgu, se

bab dia demam”.


SITUASI 2; Tingkatan 3, Sek. Agama Men. Al-Hidayah wat Taufiq.


Ustazah Ain sedang bersemangat mengajar pelajar-pelajarnya. Beliau merupakan guru bagi mata pelajaran bahasa Arab. Sudah 8 tahun beliau memegang tugasan sebagai guru bahasa Arab itu. Memang ‘masak’ betul dengan gelagat pelajar-pelajarnya, sejak dulu sama sahaja. Belbagai teknik dah dibuat semata-mata supaya pelajarnya suka dan mudah faham.


Tiba-tiba Ustazah Ain memangg

il Nor Bahiyah yang duduk baris kedua dari depan. Dia seorang pelajar yang agak sedarhana, tapi antara ramai-ramai pelajar, dialah yang paling bersungguh-sungguh hendak belajar bahasa Arab.

Soal Ustazah Ain, “Nor Bahiyah, cuba awak terangkan kepada saya, apa yang kamu tahu tentang perkataan Asma’ (أسماء ) ini”.


Dia terdiam seketika. Mungkin sedang memerah memori otaknya, sambil berfikir untuk mesyusun ayat supaya rapi, dan betul.


أسماء ialah kata Jama’ bagi إسْمٌ , maksudnya ‘nama-nama’, seperti Asmail Husna”.


SITUASI 3; Penulis yang sedang menulis artikel ini.


Bagaimana perkataan yang sama seperti di atas tadi, dengan menggunakan plafaz yang sama, tapi kedua-dua kisah tersebut berlainan maksud? Cara untuk membezakannya ialah dengan mengetahui kehendak maksud sesuatu ayat.


Dalam al-Quran juga terdapat banyak perkataan yang membawa makna yang berlainan. Padahal dengan kalimah yang sama sahaja. Contoh mudah ialah kalimah (أسماء ).


Kalimah ini terdapat sebanyak 12 kali di dalam al-Quran, yang terdapat dalam 7 buah surah.


Ia mempunyai 3 makna yang berlainan;

1. (1) - Asma’ atau ‘nama-nama’ yang Allah swt ajarkan kepada Nabi Adam as, seperti nama benda, nama haiwan, nama burung, nama-nama haiwan yang berada di dalam laut dan juga nama-nama manusia (Surah al-Baqarah; 31-33).


2. (2) - Asma’ yang bermakna; ‘Nama-nama Allah’ iaitu Asmaul Husna.


Sabda Nabi saw yang bermaksud;

“Sesungguhnya Allah memiliki 99 nama, barang siapa yang menghitung dan menghafalnya maka akan dimasukkan ke dalam syurga”. (H.R at-Tirmazi dan Ibn Majjad dari Abu Hurairah)


1. (3) - Ia bermaksud nama-nama sembahan atau berhala kaum musyrik. Sepertimana firman Allah swt dalam surah al-‘Araf; 71, bermaksud:


“Nabi Hud menjawab: "Sesungguhnya telah tetaplah kamu akan ditimpa azab dan kemurkaan dari Tuhan kamu. Adakah kamu hendak berbahas denganku mengenai nama-nama yang hanya kamu dan nenek moyang kamu menamakannya, sedang Allah tidak sekali-kali menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya? Maka tunggulah (kedatangan azab itu), Sesungguhnya aku juga dari orang-orang yang turut menunggu bersama-sama kamu”.


As-Syaukani berkata lafaz Asma’ (nama-nama) yang terdapat dalam surah al-‘Araf adalah nama-nama berhala yang disembah oleh mereka.


Wallahu Ta’ala ‘Ala wa ‘Alam..

Semoga ianya mendatangakn manfaat dan member kita kefahaman tentang al-Quran dan ilmu-ilmu yang berkaitan dengannya, insya Allah..

Rujukan; Kamus al-Quran, PTS

Read More »»

Sunday, April 3, 2011

Di Manakah Mashaf Uthman Sekarang?

. Sunday, April 3, 2011
0 comments

Amir Timur

Di manakah negara Uzbekistan


wajah-wajah masyarakat di Uzbekistan


Musium Amir Timur



Mushaf pertama di dunia.

Pada zaman Nabi, al-Quran dihafal di dalam dada para Sahabat. Pada masa itu, penulisan al-Quran dibuat secara peribadi. Hal ini berlalu sehinggalah zaman Saidina Uthman. Ada dua sebab yang utama penulisan al-Quran secara rasmi dibuat.


1. Ramai penghafal al-Quran yang ikut berperang dan ramai juga pengahafal al-Quran ini yang gugur syahid.
2. Wilayah Islam telah tersebar luas dan ini membuatkan wilayah ini memerlukan mushaf untuk dibaca.

Terdapat kisah ketika orang-orang Sham dan Iraq bersatu di dalam usaha menundukkan Armania dan Azabaijan, seorang sahabat bernama Saidina Huzaifah al-Yamani bertemu dengan Saidina Uthman mencadangkan al-Quran di tulis secara rasmi. Ia untuk mengelakkan berlakunya kekhilafan pada al-Quran. Akhirnya Saidna Uthman telah bersetuju.
Uthman memerintah Zaid bin Thabit, Abdullah bin Az-Zubair, Said bin Al-As, dan Abdur Rahman bin Hari-bin Hisham untuk menulis semula manuskrip-manuskrip al-Quran di dalam salinan-salinan yang sempurna. Salinan ini kemudian dihantarkan ke wilayah-wilayah Islam.

Salah satu mushaf itu ada bersama Saidina Uthman. Ketika terjadi fitnah kepada Saidina Uthman, beliau telah dikurung di dalam kepungan di rumah beliau. Pada waktu-waktu genting tersebut, Saidina Uthman banyak bertadarus dengan mushafnya. Sehinggalah saat terakhir hayatnya. Para pemberontak menceroboh masuk ke dalam rumahnya. Pada ketika itu Saidina Uthman baru sahaja mengulang al-Quran yang telah beberapa kali dikhatamkannya. Saidian Uthman baru memasuki ayat ke 137 surah al-Baqarah ketika pedang pemberontak menusuk tubuhnya. Darah beliau menyimbah pada al-Quran yang ditatangnya. Isterinya cuba menahan pemberontak tersebut dan mengakibatkan beberapa jarinya terputus:


Pembunuhan tersebut menjadikan umat Islam kehilangan seorang khalifah yang juga menantu Nabi saw. Sejurus kemudian, Saidian Ali dilantik menjadi Khalifah. Mushaf al-Quran tersebut telah dibawa kepada Saidina Ali di Kufah sebagai bahan pengadilan kes pembunuhan tersebut. Al-Quran tersebut tetap berada di sana sehinggalah tentera Monggol melanggar Baghdad. Ketika itu, mushaf ini telah diselamatkan dan disimpan dengan baik di Basrah.

Setelah zaamn Monggol berlalu, lahirlah seorang pemimpin Islam yang menganggap dirinya sahaja panglima terunggul. Beliau adalah Amir Timur atau juga dikenali sebagai Timurlane. Timurlane telah menyerang banyak negara-negara Islam dan membunuh penduduknya. Semua barang rampasan dibawa balik ke Samarqand. Di antara negeri yang diserangnya adalah Basrah.

Ketika menyerang Basrah, Timurlane telah membawa Mushaf Uthmani ini ke Samarqand.
Samarqand kemudiannya masuk dibawah jajahan Rusia. Pada tahun 1869, Jeneral Pan Kaukaman telah membawa al_Quran ini ke St. Petersberg. Ia disimpan di sana hinggalah pada tahun 1917. Lenin mengarahkan ia dipindahkan ke Ufah Tataristan, negeri di bawah jajahan Rusia juga. Pada tahun 1924, ulama Tashkent telah meminta agar ia diserahkan kembali kepada umat Islam. Pada tahun itu, ia dibawa ke Tashkent dan diletakkan di bawah jagaan Muzium Sejarah Uzbekistan.

Pada tahun 1989 ia telah dipindahkan ke Idarah Diniyyah (Pejabat Agama) dan berada di situ hinggalah Uzbekistan bebas dari Rusia.

Idarah Diniyyah (pejabat agama) sekarang berada di Kompleks Masjid Hazrat Imam di Tashkent.

Al-Quran ini diletakkan di dalam satu bilik pameran. Masih terdapat kesan simbahan darah Saidina Uthman pada mushaf ini. Bilik ini dijaga oleh tentera. Di bangunan ini juga terdapat beberapa al-Quran lama yang lain. Masing-masing berumur lebih 300 tahun.

Demikianlah ia dipindahkan dan dipelihara oleh Allah dari zaman ke zaman. Allah pernah menjanjikan bahawa al-Quran akan dipelihara oleh Allah. Ia tidak akan hilang dan tidak akan dapat diubah. Inilah satu-satunya kitab yang Allah janjikan ia tidak akan dapat diubah.

Melihat mukjizat al-Quran ini, ia menyuntik kesedaran kita terhadap al-Quran. Ada 4 tanggungjawab kita ada al-Quran.

1. banyakkan membacanya.setiap patah huruf akan diberikan kebaikan
2. cuba fahamkan.Sesiapa yang berusaha ke arah kefahamannya, pasti akan diberi ilmu tentangnya
3.usaha amalkan. Ia menjadikan kita layak untuk mendapat syafaat al-Quran.
4. Usaha untuk sampai dan ajarkan kepada orang lain. Ia memberi kita pahala yang berterusan.

Semoga kita terus meningkatkan kesungguhan kita di dalam membaca, memahamkan, mengamalkan dan menyampaikan pada orang lain. Semoga dengannya, kita akan terus dirahmati Allah.

http://www.ustazamin.com/2008/11/jom-kongsi-pengalaman-mushaf-uthmani-di.html

Read More »»