Wednesday, April 13, 2011

Siapa Asma'??

. Wednesday, April 13, 2011

SITUASI 1; Dalam Bilik D

arjah, Sek. Keb. Tg. Lalat Pening.


Sudah menjadi rutin tugas hariann, setia

p hari Cikgu Azam akan mengambil kedatangan murid-muridnya, darjah 2 Melati itu.


Sambil duduk menyandar, Cikgu Azam melihat luar dibalik tingkap kayu bilik darjahnya yang baru sahaja dicat minggu lepas. Hari ini langit agak mendung. Mungkin hendak hujan barangkali. Bisik hati kecilnya. Tetap pukul 7.45 pagi beliau terus sahaja menbuka buku kedangan murud-murid.


Asma, hari ini sape yang tak datang ke sekolah?”. Tanya Cikgu Azam sambil memegang pen di jarinya. Menanti-nanti jawapan dari pelajarnya itu.


Jawab Asma’, “Haris cikgu, se

bab dia demam”.


SITUASI 2; Tingkatan 3, Sek. Agama Men. Al-Hidayah wat Taufiq.


Ustazah Ain sedang bersemangat mengajar pelajar-pelajarnya. Beliau merupakan guru bagi mata pelajaran bahasa Arab. Sudah 8 tahun beliau memegang tugasan sebagai guru bahasa Arab itu. Memang ‘masak’ betul dengan gelagat pelajar-pelajarnya, sejak dulu sama sahaja. Belbagai teknik dah dibuat semata-mata supaya pelajarnya suka dan mudah faham.


Tiba-tiba Ustazah Ain memangg

il Nor Bahiyah yang duduk baris kedua dari depan. Dia seorang pelajar yang agak sedarhana, tapi antara ramai-ramai pelajar, dialah yang paling bersungguh-sungguh hendak belajar bahasa Arab.

Soal Ustazah Ain, “Nor Bahiyah, cuba awak terangkan kepada saya, apa yang kamu tahu tentang perkataan Asma’ (أسماء ) ini”.


Dia terdiam seketika. Mungkin sedang memerah memori otaknya, sambil berfikir untuk mesyusun ayat supaya rapi, dan betul.


أسماء ialah kata Jama’ bagi إسْمٌ , maksudnya ‘nama-nama’, seperti Asmail Husna”.


SITUASI 3; Penulis yang sedang menulis artikel ini.


Bagaimana perkataan yang sama seperti di atas tadi, dengan menggunakan plafaz yang sama, tapi kedua-dua kisah tersebut berlainan maksud? Cara untuk membezakannya ialah dengan mengetahui kehendak maksud sesuatu ayat.


Dalam al-Quran juga terdapat banyak perkataan yang membawa makna yang berlainan. Padahal dengan kalimah yang sama sahaja. Contoh mudah ialah kalimah (أسماء ).


Kalimah ini terdapat sebanyak 12 kali di dalam al-Quran, yang terdapat dalam 7 buah surah.


Ia mempunyai 3 makna yang berlainan;

1. (1) - Asma’ atau ‘nama-nama’ yang Allah swt ajarkan kepada Nabi Adam as, seperti nama benda, nama haiwan, nama burung, nama-nama haiwan yang berada di dalam laut dan juga nama-nama manusia (Surah al-Baqarah; 31-33).


2. (2) - Asma’ yang bermakna; ‘Nama-nama Allah’ iaitu Asmaul Husna.


Sabda Nabi saw yang bermaksud;

“Sesungguhnya Allah memiliki 99 nama, barang siapa yang menghitung dan menghafalnya maka akan dimasukkan ke dalam syurga”. (H.R at-Tirmazi dan Ibn Majjad dari Abu Hurairah)


1. (3) - Ia bermaksud nama-nama sembahan atau berhala kaum musyrik. Sepertimana firman Allah swt dalam surah al-‘Araf; 71, bermaksud:


“Nabi Hud menjawab: "Sesungguhnya telah tetaplah kamu akan ditimpa azab dan kemurkaan dari Tuhan kamu. Adakah kamu hendak berbahas denganku mengenai nama-nama yang hanya kamu dan nenek moyang kamu menamakannya, sedang Allah tidak sekali-kali menurunkan sebarang bukti yang membenarkannya? Maka tunggulah (kedatangan azab itu), Sesungguhnya aku juga dari orang-orang yang turut menunggu bersama-sama kamu”.


As-Syaukani berkata lafaz Asma’ (nama-nama) yang terdapat dalam surah al-‘Araf adalah nama-nama berhala yang disembah oleh mereka.


Wallahu Ta’ala ‘Ala wa ‘Alam..

Semoga ianya mendatangakn manfaat dan member kita kefahaman tentang al-Quran dan ilmu-ilmu yang berkaitan dengannya, insya Allah..

Rujukan; Kamus al-Quran, PTS

0 comments:

Post a Comment