Saturday, August 27, 2011

Selamat Menyambut Ed Fitri

. Saturday, August 27, 2011
0 comments


(pemilihan gambar tema kali ini menginatkan kampung halaman, rindu juga..)

Setelah sekian lama tidak berramadhan dan berhari raya di perantauan, rasa seperti pelajar baru yang baru sampai di bumi Ambiya' ini. padahal sudah bertahun-tahun di tempat orang ini.

Alhamdulillah, Eid kali ini bersama insan ketiga putra sulung kami, Muhammad Ramadhan bin Mohd Nazir. Mudah-mudahan Ramadhan dan Syawal tahun ini diberi keberkatan olehNya dan lebih membahagiakan hati-hati ini dengan hadirnya zuriat pewaris kami.

Menyingkap maksud Eid itu sendiri, (العَيْدُ) merupakan kalimah Arab, yang merupakan pecahan dari (العَوْد), iaitu "Kembali". Ini kerana ia sentiasa berulang-ulang setiap tahun. Atau kerana 'kembalinya keseronokan' bila mana kembalinya raya itu.


BILAKAH SOLAT EID MULA DISYARI'ATKAN?

Solat Eia Fitri dan Eid Adha mula disyariatkan atau diwartakan pada tahun ke-2 Hijrah. Manakala yang mula-mula Nabi saw bersolat ialah Solat Eid Fitri, iaitu pada tahun yang sama juga.


ASAL USUL PENSYARIATANNYA.

Ini berdasarkan firman Allah swt yang ditujukan kepada Nabi kita Muhammad saw. Sepertimana termaktub dalam al-Quran, melalui ayat ke-2, surah al-Kauthar, yang maksudnya;

"Oleh itu, kerjakanlah Solat kerana Tuhanmu semata-mata dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur)"

Berdasarkan maksud 'SOLAT' dalam ayat tadi, para Ulama' mengatakan;

"Maksud Solat di sini ialah SOLAT EIDUL ADHA"


Bersempena bulan Ramadhan Karim ini, dikesempatan yang amat berharga ini, saya ingin mengucapkan Selamat Beribadat dan Selamat Menyambut Eidul Fitri kepada para pembaca dan para pemblog yang dihormati. Mudah-mudahan 'Perayaan' ini tidak kita cemari dengan unsur-unsur negatif, dari dosa nista. Kerana 'Raya' kita adalah ibadah, dan setiap ibadah adalah pahala. Hanya niat sahaja lah yang membezakan antara IBADAT dan ADAT.


ADAT???

Ye, adat!! Kerana tanpa berniat, sedekah yang kita hulurkan hanyalah semata-mata pemberian kita untuk si penerima. Niatlah kerana mencari keradhaan Allah swt. Kerana tanpa niat juga 'Perayaan' yang akan kita sambut kelak hanya menjadi perkara adat atau kebiasaan yang akan disambut tiap-tiap tahun sahaja. Tanpa ada nilai pahala di sisinya.Oleh itu, niatlah. Kerana 'Perayaan' ini dituntut dalam agama.
Akhirnya, semoga Ramadhan pada tahun ini, adalah Ramadhan yang terbaik dari Allah untuk hamba-hambaNya. Mudah-mudahan juga Ramadhan kali ini adalah Ramadhan yang amat berharga dengan kelahiran baru kami, Muhammad Ramadhan, amin..

Salam Ramadhan dan Salam Eidul Fitri...
Maaf Zahir Batin yang Kami Pinta...

Tanta - Egypt | 28 Ramadhan

Read More »»

Tuesday, August 2, 2011

Mari Kita Mengkhatamkan al-Quran

. Tuesday, August 2, 2011
0 comments

Tarikh 29 Julai lepas merupakan hari Jumaat terakhir sebelum tibanya Ramadhan, Syahrul Qur’an. Alhamdulillah sempat saya bersolat Jumaat di Masjid al-Qosrowy, semata-mata ingin mendengar kata-kata mutiara dari guru kami, Dr. Nasr ‘Abdul Maqsud.


Saya juga sempat merakam video sepanjang khutbah tersebut berlangsung, walaupun hanya menggunakan kamera yang berusia lebih 2 tahun itu. Sungguh berguna kamera saya ini.


Khutbah pun selesai disampaikan, solat sunat pun telah dikerjakan. Terdapat sebahagian para jemaah mula mengerumuni Doktor, mengajukan soalan-soalan dan masalah-masalah.


Saya pun mula menganjak ke depan mimbar sambil menunggu ‘turn’ untuk bersalaman dan bertanya khabar. Alhamdulillah kali ini tak ramai yang mengelilingi beliau.


Sapa saya sambil bertanya khabar. Balas beliau pula bertanya tentang natijah peperiksaan yang lepas.


“Alhamdulillah saya bawa 2 madah, tasfiyyah”

“Bila nak balik Malaysia” Soalnya.

“Insya Allah bulan 9 ni”


Tanpa memanjangkan perbualan yang ketika itu para jemaah sedang memerhatikan kami, seolah-olah berpuluh mata yang memerhatikan diri saya ini.


“Doktor, saya ada soalan ni” Tanya saya. “Silakan”.


“Apakah perbezaan (قِرَاءة القرءان) dan (تِلاوَةُ القرءان)?” Pendek je soalan saya. Sebenarnya dah lama soalan ini terpendam di benak kotak fikiran. Bila diterjemahkan ke bahasa Melayu, nampak seperti sama sahaja maksudnya; “Membaca al-Quran” kerana (قِرَاءة) dan (تِلاوَةُ) masing-masing bermaksud ‘MEMBACA’.


Jawab Doktor (yang masih saya ingat, kerana itu saya berkongsi kepada kalian di sini. Takut-takut makin lama makin banyak maklumat yang saya lagi terlupa, maklumlah memory kita ni ada tempohnya).


“(قِرَاءة) lebih umum. Manakala (تِلاوَةُ) itu lebih khusus. Kalau (قِرَاءة) boleh berlaku pada satu ayat, sebahagian ayat, satu kalimah malah pada satu huruf. Sebagaimana dalam hadith Nabi s.a.w;


Dari ‘Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata, Rasullah s.a.w. bersabda yang bermaksud;

“Sesiapa yang membaca satu huruf dari Kitab Allah (al-Quran) maka baginya satu hasanah (kebaikan) dan satu hasanah pula akan berganda menjadi sepuluh, sesungguhnya aku tidak katakan bahawa الم itu satu huruf akan tetapi ألف itu satu huruf,لام itu satu huruf dan ميم itu satu huruf”.

(الترمذى :2912, الدارمى :3311. Lihat; At-Tibyan fi Adab Hamalah al-Quran, M/s; 16.)


Jadi kita boleh kata ‘Dia membaca kalimah itu, membaca huruf itu, membaca sebahagian ayat’.


“(قِرَاءة) juga boleh berlaku pada menta’bir seseorang. Seperti kita katakan; ‘Dia membaca tentang orang itu’. Maksudnya dia melihat dan ‘mambaca’ perangainya, tabiatnya, kelakuannya dan sebagainya”.


“Manakala (تِلاوَةُ) pula kita katakan seperti seseorang itu membaca al-Quran dengan penuh tertib, dengan mentadabbur maknanya dan dengan mengetahui tafsirannya”.


Jadi secara kasarnya boleh kita katakan (تِلاوَةُ) adalah dalam bentuk khusus, kerana dengan berTILAWAH kita akan dikatakan dan sewajarnya membaca al-Quran dengan penuh tadabbur. Kita juga tidak katakan TILAWAH berlaku pada satu kalimah atau huruf, melainkan dengan satu ayat yang sempurna.


Tanya saya lagi “Sebagaimana kita maklumi, Nabi kita s.a.w adalah AL-UMMI, iaitu tidak tahu membaca dan menulis. Jadi kenapakah Allah swt menggunakan uslub (إِقْرأْ) pada wahyu pertamanya?”

ù&tø%$# ÉOó$$Î/ y7În/u Ï%©!$# t,n=y{ ÇÊÈ

Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)”


(إِقْرأْ) bermaksud “Bacalah”, iaitu dengan menggunakan Uslub (قِرَاءة).


Jawabnya pula;

“(قِرَاءة) itu berlaku dengan membaca dari apa yang ditulis, seperti ‘Mambaca buku kerana ia sudah sedia tertulis dan sebagainya’. Dan Nabi s.a.w pula tidak ‘membaca’ sebab Baginda adalah al-Ummi. Jadi apakah faedahnya di sini”


“Tidak lain ini adalah ‘Ijaz sebab Nabi s.a.w tidak akan melakukan melainkan apa yang diwahyukan oleh Tuhannya. Sekalipun Nabi s.a.w tidak tahu membaca dan menulis. Kerana Baginda hanya menuruti”


Firman Allah s.w.t dalam surah an-Najmi, ayat ke-4;

÷bÎ) uqèd žwÎ) ÖÓórur 4ÓyrqムÇÍÈ

“Segala yang diperkatakannya itu (sama ada al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadaNya”.


Jelasnya di sini ‘Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan’ bukanlah dalam bentuk Nabi s.a.w membaca ayat-ayat al-Quran, tetapi hanya menyebut apa yang diajar sahaja. Sebab itu dalam hadith dari riwayat Saidatina Khadijah, Nabi menjawab dengan “Saya tidak tahu membaca”.


Boleh juga kita katakan di sini andaikata Nabi kita boleh membaca dan menulis nescaya mungkin akan ada orang yang mengatakan, ‘Al-Quran ini ciptaan Muhammad, atau al-Quran ini adalah kalam manusia sahaja. Mungkin sahaja Muhammad sengaja mengada-ada kerana kebolehannya menulis’.


Wallahu Ta’ala ‘Alam..

Read More »»