Monday, April 27, 2009

Aku Kembali..

. Monday, April 27, 2009

Tak banyak apa yang aku nk tulis lagi di sini, maklumla.. bak kata orang; aku budak baru belajar..baru nak berjinak2 dgn 'benda2 mcm ni'.

Sepagi ini, dalam pukul 9.40 aku pergi melangkah menuju kuliyah, sbb hari ni de ujian bulanan tuk Madah Mutun Qiraat, kali ni format soalan lain ckitla..hm..blhla di katakan mencabar juga. Tapi sebenarnya sekarang ni dah abis muhadarah..so kuliyah pun dh abisla. Tinggal nk exm je tak berapa lama lg..

Tatkala siang menghilang dek malamnya. Dan malam juga ikut sama dengan pasanagnnya..Bila difikir2 balik..kejap je mase berlalu.. Pun begitu, banyak telah aku pelajari di dalam Muhadarahku.. Sementer ni antara madah2 yang blh diklaskan sebagai madah2 best ialah 'Ijaz 'Ilmi (sains), 'Ijaz kepelbagaian Qiraat, Resam, Daf'ul Matoin...de lagi..

i/Allah jika diberi kesempatan lagi.. aku akan cube penuhi ruang2 kotak ini dengan 'benda' itu semua.. Semoga kudrat dan keratan tulang2 ini mampu lagi untuk ku terus semangat dalam pencarian mutiara2 untuk aku jadikan DakwatPena ini..Yang pasti semua itu datangnya dari Dia Yang Maha Kuasa, Maha Rahman dan Maha Rahim..

Aku teringat pulak kata2 az-Zamakhsyari dalam buku kuliyahku..beliau berkata;
"Kalimah RAhMAn dan RaHiM ada perbezaan dari segi maknanya..
"

Kalimah RAHMAN terdiri dari 5 huruf dan RAHIM pula 4 huruf. Atas dasar kaedah Nahu; "Bertambahnya Bina' (binaan huruf) menunjukkan bertambahnya Makna"

So, katanya lagi, RAHMAN lebih menyeluruh dan lebih besar maknanya..maka tidak hairanlah Allah swt itu bersifat Maha Penyayang kepada hamba2Nya, sama ada di dunia dan di akhirat. Manakala RAHIM membawa maksud; Maha Penyayangnya kepada hamba2Nya di akhirat shj..Wallahu 'Alam...

K, lagi jumpa...(tu ayat cin can..hehe)

5 comments:

TAUFIK said...

tolong aku cari kesimbungan qiraat dan feqah dalam ayat2 al quran. mane2 ayat yg berkaitan, lagi elok dalam surah al baqarah, ulas dr sudut ilmiah.

syukruzlan said...

perenggan ke 6...baris pertama...RAHMAN salah eja...jadi RAHMAH....

mohd nazir said...

Taufik..
i/Allah aku akan cube. mmg banyak je kalimah2 yg khilaf, blh menyebabkan perubahan hukum Fiqh..
Syukruzlan..
Trm kasih krn menegur..

TQ di atas kunjungan anda..

TAUFIK said...

kalau letak nama kitab rujukan lagi bagusla

mohd nazir said...

i/Allah..tapi skrg ni dh nk exm la..moga2 diberi kesempatan..

Post a Comment