Tuesday, December 28, 2010

Makanan Asasi di Mesir

. Tuesday, December 28, 2010
0 comments

Jika kita di Malaysia, nasi lah makanan ruji kita setiap hari. Ada orang tak boleh dalam sehari tu mesti pekena nasi.

Begitu juga masyarakat Mesir dan mungkin masyarakat arab seluruh dunia. Roti menjadi makanan asasi mereka.

"tak kenal maka tak cinta"

Itulah yang hendak saya katakan. Bukan saya mengajak untuk menyukai roti pun.. Sekadar bercerita yang lazimnya masyarakat kita di Malaysia, bila sebut Arab, biasanya dikaitkan dengan makan 'roti'. Yang terbayang di benak ialah roti yang berbentuk bulat, roti tempayan dan sebagainya. Walhal bila kita datang atau berada di tanah Arab ini, macam-macam jenis ada, malah roti yang kita katakan 'bulat-bulat' tadi pun perbagai kegunaannya.

Mereka memanggil roti ini dengan panggilan; 'Aish'.. Dikatakan 'Aish' bermaksud 'hidup'. Maka orang Mesir makan roti 'Aish' ini kerana hendak teruskan hidup. Wallahu 'Alam..

Di bawah ini saya sediakan beberapa gambar untuk tatapan semua, yang beberapa hari lepas saya 'tangkap'. Mereka sedang memproses roti 'Aish' yang sudah kering atau 'Aish' yang lama. Untuk dijadikan makanan haiwan, seperti burung, ayam dan sebagainya.

Roti keras dimasukkan dalam mesin proses

Pekerja sedang menjalankan tugasnya

Inilah hasilnya.. hancur seperti biji-bijian




Mesin proses yang mudah dialih-alih kerana hanya menggunakan lori kecil sahaja

Read More »»

Sunday, December 5, 2010

Buku Baru Beli.

. Sunday, December 5, 2010
0 comments


Tiada tajuk khas kali ini. Cuma sekadar ingin memberi kepada siapa yang diizinkanNya untuk menerimanya.


Sebesar hajat di hati ingin membeli Tafsir Alusi di Maktabah Andalus rupanya belum diizinkan juga.


Semalam, dengan hati berkobar-kobar saya menuju Maktabah Andalus untuk membeli kitab Tafsir. Setibanya di sana, saya bertanya kepada penjaga kaunter;


“Lausamah, Tafsir Ruhul Ma’ani, Alusi, ada tak?” (selepas dialih bahasa).

Nampak raut mukanya seperti kurang pasti. Terus dia bertanya kepada kawannya.. Hm, tak da lah pula. Lekuh hati.. Tapi tak apa lah. Alang-alang dah sampai ni, elok tengok-tengok buku-buku yang tersusun rapi di bahagian bawah Maktabah ni.


Dengan yakin, bahagian kanan rak tu biasanya untuk ruangan kitab-kitab Dr. Qaradhowi. Sebelah kiri sekali untuk kitab-kitab tentang al-Quran, Qiraat dan kitab-kitab yang berkaitan dengannya. Yang tengah pula, lain-lain. Kurang pasti. Tak pelah, tengok yang kiri dulu. Tak banyak pilihan. Sebab kitab-kitab tentang al-Quran banyaknya di Maktabah Darus Sahabah. Memang banyak.


Mata saya tertumpu. "Al-Qur’an".. Judul bukunya. Cover buku pun agak menarik dan tertarik.


Dulu-dulu masa di sekolah, ustaz kami ada bagi sedikit panduan bagaimana hendak beli buku baru.

1, tengok tajuk buku.

2, siapa penulisnya dan biodatanya.

3, tengok kulit luar bahagian belakang sekali, kalau ada sinopsis, boleh juga dijadikan gambaran umum apa yang dibincangkan dalam buku tersebut.

4, baca juga isi kandungan sub-sub tajuk pada bahagian permulaan buku. Kira begitulah caranya.


Sempat saya baca secara rawak, buku setebal 700 lebih muka surat ini membincangkan dakwaan-dakwaan orientalis terhadap Islam, al-Quran, Syariah Islam, sirah dan sebagainya. Penulis, Dr. Solah ‘Abdul Tafah al-Khalidi cuba menjawab segala tohmohan yang dilemparkan oleh puak yang hanya belajar dengan niat terselindung hajatnya. Mereka mengkaji Islam dan mencari-cari kalau-kalau ada ruang untuk ditashkikkan (was-waskan) di fikiran pembacanya. Penulis juga telah membidas kata-kata nista dari buku tersebut, yang berjudul, “HAL AL-QURAN MA’SUM?”.. ‘Adakah al-Quran itu Ma’sum?”..



Agak pelik juga tajuknya. Tapi itulah senjata mereka sebagai mencucuk jarum demi mendatangkan keraguan kepada pembaca, lebih-lebih lagi terhadap fikiran seorang Muslim. Mungkin dia juga sebaris dengan orientalis Francis Muris Bukai’ dan juga ‘Ashwak Banik’, dari Sudan (maaf kerana tidak tahu ejaan sebenarnya). Jika di Mesir sendiri seperti Dr Ahmad Kholafallah (maaf sekali lagi jika namanya tidak lengkap).

Buku “HAL AL-QURAN MA’SUM?” adalah ditulis oleh Abdullah al-Fadi. Memang meragukan kerana tanpa berfikir panjang pastinya kita akan katakana, dia adalah seorang Muslim. Saya juga tertipu.


Walhal, itu bukanlah nama sebenarnya, tetapi ia telah ditulis oleh kumpulan-kumpulan atau persatuan tertentu. Dan kemudianya menggunakan nama samaran; ‘Abdullah al-Fadi.


Saya membelek-belek mencari harga. LE102 je!??.. (bahasa orang KL- orang Selangor pun samee). Mahal juga ye. Saya bertanya di kuanter, kot-kot ada diskaun. Hmmm, seperti yang dijangka, kini harganya hanya LE56. Tapi macam terbatuk-batuk juga nak membayarnya. Sekarang buku “AL-QUR’AN WA NAQDU MATO’EN 'AN AR-RUHBAN” cetakan Darul Qolam sudah di tangan, Alhamdulillah. Mudah-mudahan ianya bermanfaat dan akan saya manfaatinya. Mudah-mudahan pembelian ini, jual beli yang diberkati Allah. Amin..


“Insya Allah, Tafsir Alusi kelak anda akanku temui”.

Kerana ada lagi Maktabah yang belum dijengok. Pastinya Maktabah Qirbah nun di sana. Memang dah lama berniat ingin memiliki sendiri Tafsir Alusi. Berkebetulan tahun ini ‘bahas’ tugasan dari Dr, “keluarkan Qiraat-qiraat serta taujihnya dari Tafsir Alusi” ini. Allahu yubarik lana..

Read More »»

Tuesday, November 16, 2010

RAHSIA DI SEBALIK SUSUNAN KALIMAH-KALIMAH AL-QURAN.

. Tuesday, November 16, 2010
0 comments

Perhatian;

Sila sediakan al-Quran untuk memudahkan dalam pemahaman.


Sesungguhnya al-Quran ini adalah wahyu yang Allah turunkan kepada Nabi kita saw. Jika susunannya begitu, maka begitulah susunannya di Luh Mahfuz.


Untuk itu mari kita melihat dua kalimah Asmaul Husna ini, iaitu ( رحييم ) dan ( غفور ). Seperti firman Allah swt dalam surah al-Baqarah, ayat; 173:

غفور رحيم الله ٳن


“.. maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda Yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”.


Dan banyak lagi di dalam al-Quran kedua-dua kalimah ini beriringan. Kebanyakannya kedudukan kalimah ( غفور ) terletak terdahulu sebelum ( رحييم ).

Walau bagaimanapun terdapat hanya satu tempat sahaja kalimah ( رحييم ) terletak sebelum ( غفور ). Iaitu dalam surah Saba’, ayat ke -2:

وهو الرحيم الغفور

“Dia mengetahui apa Yang masuk ke bumi serta apa Yang keluar daripadanya, dan apa Yang turun dari langit serta apa Yang naik kepadanya; dan Dia lah jua Yang Maha Mengasihani, lagi Maha Pengampun”.


Apakah rahsianya?


Segala-galanya ada di pengetahuan Dia Yang Maha Mengetahui lagi Maha Penyayang.


Sebagai pendahuluan, Imam Ibn Qoiyim rahimahullah menyatakan bahawa di dalam al-Quran dua kalimah iaitu “al-‘ilmu” dan “ar-Rahmah” ini adalah saling bersama. Seperti firmanNya:


“Dan Sesungguhnya Kami telah datangkan kepada mereka, sebuah Kitab (Al-Quran) Yang Kami telah menjelaskannya satu persatu berdasarkan pengetahuan (Kami Yang meliputi segala-galanya), untuk menjadi hidayah petunjuk dan rahmat, bagi orang-orang Yang (mahu) beriman”.


Dalam surah Ghafir; 7 dan surah al-Kahfi; 65.


Seolah-oleh kita dapat ketahui sifat berilmu itu beriringan dengan sifat Rahim. Cuba kita bayangkan jika seseorang itu hanya mempunyi ‘ilmu’, tanpa sifat rahim dan kasih sayang? Jika dia seorang guru, mungkin dia tidak mampu menjadi murabbi yang cemerlang kerana tiada sifat rahim dan kasih pada pelajar-pelajarnya. Natijahnya, lahirlah pelajar yang kurang adab dan moralnya.


Sebagai akhirnya, lagi sekali ayuh kita perhatikan ayat ke-2 surah Saba’ ini yangmana dimulai dengan perkataan (…يعلم ) bermaksud; “Dia yang Mengetahui..” iaitu berilmu. Dan diakhiri dengan ( وهو الرحيم الغفور ).


Oleh yang demikian, kalimah ( رحييم ) yang berada terdahulu dari kalimah ( غفور ), adalah kerana seiringan dengan kalimah ( يعلم ) tadi kerana ilmu itu beriringan dengan rahim. Pasti kita yakini bahawa kedua-dua kalimah ini bersesuaian pada tempatnya dan ditambah lagi dengan penerangan hikmah rahsia di atas tadi. Ini adalah kerana al-Quran ini Kalamullah dan bukannya kalam manusia walaupun kalam Muhammad saw!! Ini adalah kerana insan bernama Muhammad bin Abdullah ini hanyalah penyampai, iaitu apa yang disuruh dan apa yang ditegah oleh Tuhanya.

Wallahu Ta’ala ‘Alam..


Rujukan; Nazorot fi Kitabillah Ta’ala, Hisyam ar-Razzaq al-Himshi. Darul Kalim at-Toiyib.

Read More »»

Monday, November 1, 2010

Pengambaraan Ibn Battutah

. Monday, November 1, 2010
0 comments



Saya mula membaca buku setebal 2 inci lebih itu. Memang tebal macam Kamus Dewan pula. ?Hm.. baik baca dari awal, dari kata-kata penterjemah buku dan pengenalan buku.. seronok juga. Tak sia-sia isteriku membelinya di sekolah minggu lepas. Walaupun harganya seratus lebih, tapi buku hasil karya pengembaraan Ibn Battutah yang diterjemah oleh IKIM ini, pastinya amat bernilai bagi kita. Bila dah baca baru tahu isi kandungannya. Sebelum ini saya hanya terbayang buku Ibn Battutah ini tak lebih seperti 'Diari' atau catatan biasa sahaja.. Ternyata anggapan saya tersasar..

Beliau ialah Abu Abdullah Muhammad Ibn Battutah (704-769H/1304-1368M). Seorang tokoh pengembara yang tersohor dalam dunia Islam. Bahkan dalam sejarah dunia. Ibn Battutah lahir pada 24 Februari 1304M dan meninggal dunia pada usia sekitar 64 tahun (1368/1369M).

Sumbangan besarnya dimanfaaatkan sepenuhnya oleh mereka yang tahu menghargainya dan dijadikan pendorong bagi mencipta kejayaan yang serupa tetapi dalam bidang yang berbeza-beza. Seandainya be
liau masih hidup, pastinya beliau akan kaget melihat sedemikian banyak usaha yang penting dilakukan khususnya oleh mereka yang bukan sebangsa dengannya bagi menghargai sumbangannya.


Sebagaimana contoh, pada 3 Disember 2004, G.E. von Grunebaum Center for Near Eastern Studies, UCLA dengan kerjasama James Coleman African Studies Center telah meganjurkan symposium bagi memperingati ulang tahun kelahiran Ibn Battutab yang ke-700. Dalam symposium yang diadakan di Pusat Fakulti UCLA itu, Prof. Ross E. Dunn, Profesor Emeritus Sejarah dari San Diego State University yang juga penulis buku ‘The Adventures of Ibn Battuta: A Muslim Traveler of the 14th Cebtury, telah meyampaikan ucap utamanya yang bertajuk, “Ibn Battuta; A 14th-Century Cosmopolite”. Secara jujur dan ikhlas, Prof. Dunn mengiktiraf Ibn Battutah sebagai pengembara dunia yang lebih hebat daripada pengembaraan barat dari Venice, Marco Polo (1254-1324M).Bold

Antara Ibn Battutah dan Marco Polo.
Ibn Battutah diabadikan dalam Stem.

hitung dari apa jua aspek, jarak mahupun tempoh, Ibn Battutah telah mengambil masa selama 29 tahun dan hampir 75,000 batu. Manakala Marco Polo hanya mengambil selama 24 tahun dan hampir 25,000 batu sahaja.

Seorang lahi sejarawan, Prof. Symcox telah tampil dan membuat satu perbezaan antara kedua-dua pengembaraan ini. Beliau telah menekakan bahawa setiap mereka menulis dari perspektif yang berbeza;

1- Ibn Battutah menulis dengan kedudukannya sebagai seorang sarjana Islam.
Sementara Marco Polo pula member pandangan sebagai seorang pedagang, mencatat harg barang-barang, kewujudan barang-barang di pasaran dan sebagainya.

2- Ibn Battutah bergerak dari sebuah masyarakat Islam ke masyarakat Islam yang lain, hingga sampai ke China. Dengan demikian, beliau bergerak dari konteks agama, undang-undang dan adat resam yang biasa atau lazim bagi dirinya.
Manakala Maroco Polo yang tidak mempunyai masyarakat Kristian sedunia yang sama yang membolehkan beliau bergerak dalam kalangan mereka.

3- Tentang nasib atau kemasyhuran, kedua-dua karya ini ditulis dengan bantuan sasterawan namum karya Ibn Battutah tersimpan berkurun lamanya sehinggalah dunia barat menemuinya pada awal kurun ke-19.
Manakala karya Marco Polo dengan pantas menjadi karya terlaris dan terkenal di barat sejak kepulangan Marco Polo ke Venice pada tahun 1298M. Dan takdir akhirnya mempertemukan manuskrip asal kedua-dua orang pengembara tersohor ini tempat ia disimpan sekarang, iaitu di Perpustakaan Bibliothque, Paris, Perancis.

Kebanggan Negara Maghribi.

Ibn Battutah pastinya merupakan kebanggan Maghribi, iaitu negara kelahirannya sendiri. Antara usaha yang jelas menyerlahkan kebanggaan Maghribi ialah usaha mengabadikan namanya pada Lapangan Terbang Tangier dan juga feri yang menyeberangi Selat Gibraltar yang membawa pengembara-pengambara muda Maghribi untuk memulakan pengembaraan mereka sendiri.

Sedikit Kisah Di sebalik Selat Gibraltar.
Pada Bulan Ramadhan 92 Hijriah, tepatnya tanggal 27 April 711 M, kala itu tentera Islam yang dipimpin oleh Thariq Bin Ziad berangkat mengarungi samudera dan menyeberangi selat “Jabal Thariq” (Gibraltar), ketika berlabuh ditepi pantai “Fandalas” (pelesetan dari Andalus). Waktu itu mereka diuji dengan ketakutan dan kecemasan karana pasukan musuh dibawah pimpinan Raja Frederick dengan bala tentera yang terlalu besar. Sebahagian besar dari pasukan muslim kecut hati dan berniat untuk mundur. Maka detik-detik itulah penentuan sejarah diukir dengan keberanian seorang Thariq berjuang di jalan Allah. Seketika itu Thariq bin Ziad membakar seluruh perahu dan kapal pasukannya, seraya mengeluarkan ungkapan jihad yang dahsyat dari mulutnya. Thariq bin Ziad membakar semangat juang dan tentara muslim dengan ungkapannya yang terkenal:

“Wahai pejuang-pejuang Allah… Perahu kalian telah hangus terbakar, dibelakang kalian terbentang selat Gibraltar nan luas, Jika kalian mau lari dari jalan Allah, kalian akan menyebrangi lautan ini dan yakinlah kalian pasti akan celaka, dan mati kalian terhina di mata Allah dan para Malaikatnya, serta api neraka membara menunggu kalian... Sedangkan di depan kalian ada musuh Allah dan rasulnya jika kalian mati karenanya maka keabadian di syurga Allah dan bidadari menantimu... Silahkan pilih mana jalan yang akan kalian tempuh diantara keduanya…”

Ungkapan thariq ini benar-benar ampuh dan membakar semangat pasukan islam, dan mereka gagah melangkah dengan basmalah bersama malaikat Allah. Kala itu, Raja Federick dan pasukannya bertekuk lutut dan Pulau Rhodes yang ada dibagian Andalusia, tunduk di bawah pimpinan Islam. Sejak itu laungan kalimah Allah bergema diseluruh belahan bumi Andalusia, Syariat islam menjadi aturan dan jalan hidupnya. Untuk lanjut..

Penghargaan terhadap Ibn Battutah.

Bukan hanya sahaja melalui penterjemahan karyanya, malah berbentuk perfileman yang dilakukan dengan kerjasama 2 buah negara iaitu Maghribi dan Perancis.

Kompleks membeli belah di Dubai, Ibn Battuta Mall yang dirasmikan pada tahun 1998 dibina berdasarkan pengembaraan beliau.
Salah satu sudut di Ibn Battuta Mall

Selama perjalanannya yang merentang hampir tiga puluh tahun, ia telah melintasi Dunia Timur, mengunjungi daerah-daerah yang luasnya sama dengan luas 44 buah negara zaman moden. Karangan Ibn Battuta adalah sebuah tinjauan lengkap tentang tokoh-tokoh, tempat pemerintahan dan pelbagai keanehan dunia Muslim pada satu per empat kedua abad ke-14, yang ditulis dalam gaya sastera yang lazim pada zamannya. Buku ini juga merupakan sebuah catatan pengembaraan yang dramatis. (Petikan dari; http://eprints.um.edu.my/1249/)

Di Iskandariah, Mesir.

Kota Iskandariah mempunyai 4 buah pintu masuk. Salah satunya ialah Bab al-Sidrah (Pintu Sidrah) dan pintu inilah bermulanya perjalannya ke negeri Maghribi. Pintu-pintu lain ialah Bab Rasyid, Bab al-Bahr dan Bab al-Ahdhar. Pintu masuk ini hanya akan dibuka pada hari Jumaat dan orang ramai keluar menerusi pintu ini untuk menziarihi kubur.

Kata Ibn Battutah;
“Aku belum pernah melihat pelabuhan-pelabuhan lain di dunia yang dapat menandinginya kecuali beberapa perlabuhan lain seperti Pelabuhan Kaulam (Quilon) dan Qaliqut di India, pelabuhan milik orang kafir di Suradaq, Turki serta Pelabuhan Zaitun di China”.

Sungai Nil, Mesir.

Beliau berkata;
Sungai Nil di Mesir mengatasi semua sungai lain di dalam dunia kerana manis rasa airnya, keluasan dan kerana manfaatnya serta faedahnya yang besar kepada manusia. Kota dan kampong terletak berderat-derat di sepanjang tebing sungi yang tiadfa tolok bandingnya di negeri-negeri lain. Tiada sungai yang lembahnya sedemikian diusakan untuk bercucuk tanam. Tiada juga sungi di dunia selain sungi Nil yang dinamakan sebagai ‘Laut’. Seperti mana firman Allah swt dalam surah al-Qosos; 7:

“Dan Kami ilhamkan kepada ibu Musa:" Susukanlah dia. Dalam pada itu, jika engkau takutkan sesuatu bahaya mengenainya (dari angkara Firaun), maka (letakkanlah dia di dalam peti dan) lepaskanlah dia ke laut; dan janganlah engkau merasa bimbang dan jangan pula berdukacita. Sesungguhnya Kami akan mengembalikannya kepadamu dan Kami akan melantiknya menjadi salah seorang dari Rasul-rasul kami”.

Dalam ayat ini Allah swt menamakan Sungai Nil sebagai ‘Yamm’ yang bermaksud; ‘Laut’.

Wallahu Ta'ala 'Alam..

Rujukan;

- Buku ‘Pengambaraan Ibn Battutah’ IKIM. m/s; xxiv

- http://a-setiawan-spd.blogspot.com/2009/11/viii-abad-kejayaan-islam-di-spanyol.html

- http://eprints.um.edu.my/1249/

Read More »»

Monday, October 18, 2010

Toksik di Badan Kita

. Monday, October 18, 2010
0 comments






Read More »»

Sunday, October 17, 2010

أذكار الصباح والمساء

. Sunday, October 17, 2010
0 comments

أذكار الصباح والمساء

Read More »»

Monday, October 4, 2010

Baca al-Quran Bukan Tulisan Resam Uthmani

. Monday, October 4, 2010
0 comments

“Ustaz, sekarang ni kan, masih de lagi orang yang mengaji dengn al-Quran dulu, bukan dengan Resam Uthmani.. Boleh ke ustaz?” Soal salah seorang peserta perempuan Seminar Pemahaman Al-Quran – Dalam Qiraat Hafs.

Atas memenuhi permintaan pihak asrama sekolah SAMTTAR, Sg Manggis saya memulakan progem tersebut dalam pukul 9pg. Dan berakhir hampir 3 jam selepas itu.
Dalam sesi soal jawab yang terhad itu, saya hanya dapat menjawab dengan ringkas sahaja.

“O..quran ‘dulu’ tu kadang-kadang dipanggil dengan Quran Majid atau Quran dengan tulisan Imla’”. Jawab saya sebagai respon terhadap soalan yg diajukan tadi.
Ringkas saya katakana kepada audian “Dalam masalah ini, ia terbaha

gi kepada 3 pendapat..” Hujung mata saya terlihat pelajar tadi khusyuk mendengar dan menyalin sesuatu dalam buku notanya. Nampak bersungguh.
Di sini saya telah pun meng copy paste dari file peribadi saya dalam pandrive. Dan mungkin apa yang di tunjukkan di sini merupakan sebahagian kecil sahaja. Pun begitu saya mengharapkan ianya tetap mendatangkan manfaat untuk kita semua.

Dalam masalah ini, Ulama’ telah membahagikan kepada 3 pendapat ;

1. Keseluruhan Ulama’, iaitu pendapat Jumhur:
Tulisan al-Quran itu adalah Tauqifi dan tidak boleh menyalahinya.
Sepertimana kata Imam Ahmad bin Hambal “Diharamkan menyalahi tulisan Mashaf Uthman pada hukum Wau, Alif, Ya’ dan seliannya”.

Dalam kitab Hawashi al-Minhaj, dalam Fiqh Syafieyyah menyebut bahawa; “Kalimah ( الربا ) ditulis dengan huruf Wau dan Alif, iaitu sepertimana dalam Resam Uthmani. Tidak pula dengan huruf Ya’ dan Alif, kerana Resam merupakan sunnah yang diikuti”.

2. Tulisan al-Quran merupakan Istilahi dan bukannya Tauqifi.
Oleh itu ia dibenarkan untuk tidak mengikutinya. Ibn Khaldun cenderung kepada pendapat ini dan al-Qodhi Abu Bakar al-Baqilani juga.

3. Dibenarkan menulis al-Quran dengan tulisan selain Resam Uthmani iaitu dengan bentuk tulisan biasa. Tetapi dengan syarat hanya untuk orang awam sahaja. Ini adalah kerana menjaga kemaslahatan mereka yang kurang mahir dengan Resam Uthmani ini sahaja. Dalam masa yang sama tulisan Resam Uthmani juga hendaklah dikekalkan bagi mereka yang mahir. Ini merupakan pendapat al-‘Izzi bin ‘Abdus Salam.


Kesimpulannya, pendapat pertama adalah yang diutamakan. Ini sepertimana yang dipilih oleh Pro. Dr. 'Abdul Karim Ibrahim 'Awad Soleh dalam bukunya "Al-Muthaf fi Rasmil Mushaf".

Oleh yang demikian, tidak syak lagi perbezaan tulisan dalam al-Quran merupakan suatu perkara yang Tauqifi, iaitu yang diambil dari Nabi s.a.w. Lebih menakjubkan lagi, berlaku juga kelainan pada satu kalimah yang sama, tetapi pada ayat ayat yang lain pula dengan bentuk tulisan yang lain.

Jika ditanya, mengapakan berlakunya sedemikian? Jawapan yang selayaknya adalah “Kerana Resan adalah Tauqifi dari Nabi s.a.w dan Resam juga merupakan Sunnah Muttaba’ah”.

Waallhu 'Alam..

Read More »»

Sunday, August 1, 2010

Kehidupan Baru di Tanahair

. Sunday, August 1, 2010
0 comments

Assalamualaikum ..


Sudah lama rasanya tidak mengedit blog ini.. Rasa suram dan lembab sahaja sesawang ini, dek kerana Syabkah Ma'lumat. Kalau dulu on je komputer dalam bilik, yahoo.com mudah sahaja. Sekarang terpaksalah menagih pada kawan-kawan di MITIB bila teringin nak bukak internet.
Lihatlah kehebatan kucing Made in Egypt ini


Hebat..hebat.. Mungkin makan Pil Dob ke???

Walau apa pun alhamdulillah di kesempatan ini, yang tika ini Allah memberiku keizinan untuk meneruskan lagi 'kegiatan' tangan untuk mencoret. Baru seminggu lebih saya sudah berkhidmat sebagai guru Tasmik di MITIB (ma'ahad intregasi tahpiz sains dan teknologi kg. bandar).. Walaupun hanya sebagai guru ganti, tapi alhamdulillah kerjaya sebagai guru Tasmik memang menyeronokkan. Malah menenangkan jiwa, bukan kerana lokasinya sahaja malah mungkin kerana berkat al-Quran itu sendiri sebagai Syifa'..

Saya mula mem'belek-belek' pandrive lama yang terlalu banyak berjasa untuk diriku. Lama rasanya kakiku sudah tinggalkan bumi Mesir. Rindunya pada debu-debu tanah berbaur 'najis' himar itu.. Pasti menyegarkan rongga-rongga pernafasan. Rindu pada kuliyahku, pada Bumi Tonto, pada Syoubro, pada rakan-rakan, pada rumah sewaku.. Harap-harao kelak saya akan kembali lagi, amin..


Beginilah padi-padi di Tonto di proses. Tiada bahan tambahan.. Peladang terus mendapat hasilnya sendiri.
Kelas tambahan Dr. Mustafa 'Ulwah

Read More »»

Sunday, June 6, 2010

Jemputan Walimah 'Arus..

. Sunday, June 6, 2010
2 comments

Iklan..


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh..

Kepada sahabat serta kenalan, kepada saudara juga guru-guru.. Dengan huluran salam, kalian dijemput untuk hadir ke majlis perkahwinan saya ini.. Huhdurukum Syarafuna..

Read More »»

Monday, May 24, 2010

Kesenian Islam Dalam Ukiran

. Monday, May 24, 2010
0 comments


Al-Quran dahulunya tidak punyai apa-apa titik atau pun baris, sama ada huruf Nun mahupun Ba', semuanya sama. Kemudian diberi baris sejak zaman Imam Ali r.a. Kemudian diberi titik pada zaman khalifah Abdul Malik bin Marwan. Dan kini ia sentiasa diberi perhatian sehinggalah berlakunya 'Tahsinat'. Diberinya warna-warni, tanda-tanda Waqaf dan sebagainya..


Ka'abah, Baitullah..

Huruf apakah ini?

Tulisan dalam bentuk 'Taswiriyyah' (bergambar).. Mungkin kita sendiri boleh menafsirkan apakah aktiviti-aktiviti yang sedang mereka lakukan.

Cincin Besi.. boleh tempah di 'Attabah, Mesir. Sila perhatikan perkataan ( إبراهيم ) di dalam surah al-Baqarah dengan surah-surah lain. Apakah perbezaannya??

"Dan Engkaulah sebaik-baik pemberi Rahmat"
Surah al-Mu'minun; 118.

Berapa kalikah perkataan 'Muhammad' di dalam al-Quran?..


















Apakah kalimah paling banyak di dalam al-Quran?..
Jawapannya; Allah, iaitu sebanyak 2697 kali.

Read More »»

Saturday, May 15, 2010

Mukjizat Dalam Kalimah ( صراط ).

. Saturday, May 15, 2010
0 comments

Pesanan; Untuk lebih memudahkan memahami, digalakan membuka Mashaf supaya dapat melihat ejaan sebenar dalam Resam Uthmani.

Firman Allah swt dalam surah al-Fatihah:
اهدنا الصراط المستقـيم

“Tunjukilah kami jalan yang lurus”. (ayat; 6).

Kalimah ( صراط ) kalau dieja dalam bahasa Melayu; ‘Sirat’. ‘Sirat’ juga kekadang digunakan untuk nama seseorang, kerana terdapat di kalangan orang Jawa yangmana dinamakan dengan nama tersebut. Mungkin kerana bapa mereka ketikamana hendak menetapkan nama-nama anak, mereka mengunakan kalimah-kalimah di dalam al-Quran. Lantas, mereka membuka mukasurat pertama al-Quran, lalu jumpalah ayat ke 6 surah al-Fatihah ini. Ditambahkan pula dengan maksudnya yang baik dan bagus. Mungkin bolehlah saya katakana, si bapa ini ingin mengambil berkat di atas pernamaan ini, kerana diambil dari al-Quran.

Begitu juga tulisan asal bangsa Melayu adalah dalam tulisan ‘Rumi’ (terbina dari huruf-huruf Hijaiyyah). Ini semua adalah kerana ( تبــّركا ). Ditambah lagi kerana ia ditulis dari kanan ke kiri.

Tafsir Makna ( صراط ).
Di dalam kitab Ghoribul Quran wa Tafsiruhu, karangan ‘Abdullah bin Yahya bin al-Mubarak al’Adawi al-Baghdadi (Ibn Yazidi) berkata, ( صراط ) ialah ( طريق ). Sebahagian ahli tafsir berkata ia adalah; ‘Kitab Allah’ dan sebahagian yang pula mengatakan; ‘Islam’.

Disamping itu Imam az-Zamakhsyari ada berkata di dalam tafsirnya;
“Yang dimaksudkan di sini ialah ‘jalan yang benar’ iaitu ajaran Islam”.

Disebalik Makna ( صراط ).
Yahya bin Salam at-Taimiy dalam menafsirkan kalimah ini, bagi beliau ia mempunyai 2 makna iaitu;

1. Dengan maksud ( طريق ) ‘Jalan’.
Sepertimana firman Allah swt dalam surah al-‘Arof, ayat;86:

ولا تـَقعـُـدوا بكل صراطٍ تـُوعِدون
“Dan janganlah kamu duduk pada tiap-tiap jalan lalu-lalang, dengan menakut-nakutkan dan menghalangi orang-orang yang beriman dari melalui jalan Allah dan kamu pula menghendaki supaya jalan Allah itu bengkok terpesong. Dan ingatlah semasa kamu dahulu sedikit bilangannya lalu Allah menjadikan kamu kembang ramai serta perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang berbuat kerosakan”.


2. Dengan maksud ( دين ) ‘Agama’.
FirmanNya dalam surah al-Fatihah, ayat; 6:

اهدنا الصراط المستقـيم
“Tunjukilah kami jalan yang lurus”.


Jadi, bolehlah kita simpulkan bahawa disebalik maksud ( الصراط المستقيم ) hanya berkaitan Agama Islam, Jalan Yang Lurus, Kitab Allah swt dan seumpamanya. Ini menunjukan bahawa kebenaran itu hanyalah dalam ajaran Islam sahaja, iaitu satu agama yang diturunkan oleh Allah swt kepada kita sebagai panduan di dunia ini dalam menuju jalan yang lurus dan benar ini. Wallahu ‘Alam..

Apa Yang Menariknya Dalam Kalimah ( صراط ) ini?
Allah swt sengaja memilih kalimah ini dalam firman-firmanNya di dalam al-Quran. Tidak pula dengan kalimah-kalimah yang semakna atau hampir maknanya, contohnya ( طريق - شريع ) atau seumpamanya. Kita katakan;

“Jalan Haji Salleh” : ( شريع الحج صالح ). Atau “Jalan al-Kahhal” : ( شريع الكحـّـال ). Jalan ini terletak di Shoubra, iaitu area Rod Faroq. (tempat tinggal saya dahulu ketika di Shoubro – sekadar kenang-kenangan sahaja).

Di dalam kalimah ( صراط ) terkandung 5 sifat yang istimewa iaitu;
1. Ia hendaklah merupakan satu jalan yang lurus.
2. Jalan yang mudah.

3. Jalan yang dilalui.

4. Jalan yang luas.
5. Jalan yang boleh menyampai kita kepada tujuan atau maksud.

Oleh kerana kalimah ini dalam bahasa Arab, eloklah kita bertanya bangsa Arab sendiri tentang istimewanya kalimah ini. Bangsa Arab tidak akan menamakan ‘Jalan yang berbengkang bengkok’ itu dengan ( صراط ). Atau jalan yang susah dilalui dan jalan yang terhalang untuk sampai ke destinasi… Oleh itu saya berkira-kira bahawa kalimah-kalimah al-Quran semuanya adalah tersirat rahsia-rahsia yang agung, kerana ia sendiri adalah Mukjizat.

Beberapa Perubahan Huruf dalam Kalimah ( صراط ).
Ia boleh dibaca dengan ( صراط – سراط – زراط ). Oleh sebab kaedah bahasa Nahu menjadikan al-Quran sebagai sumbernya, maka mari kita melihat apa yang berlaku dalam sekitar Qiraat:

- ( سراط )
: Dibaca oleh Riwayat Ruwais dan Ibn Mujahid dari Qunbul.
- ( زراط ) : Dibaca dengan ‘Isymam’ oleh Imam Hamzah. ‘Isyamam’ di sini ialah menyebut huruf ‘Shod’ dengan bunyi huruf ‘Zai’. Secara prektikalnya, bunyinya ialah dengan sebutan huruf ( ظ ) orang awam.
- ( صراط ) : Baki Imam (selain dari yang disebutkan di atas).

Terdapat juga dalam beberapa suku bangsa Arab yang menukar terus kepada huruf ‘Zai’; ( زراط ). Iaitu bahasa bagi Bani ‘Uzrah, Bani Kilab dan Bani Qoin. Mereka mengatakan ( أصدق ) ke ( أزدق ).

Kenapa Berlakunya Pertukaran Huruf-huruf Ini?

1. ( سراط ) :

Dengan huruf ‘Sin’. Ia adalah yang asal. Jika ditanya; “Jadi, kenapalah dalam al-Quran tidak ditulis sahaja dengan ‘Sin’, sebab ia yang asal?”. Jawabnya; “Sebab jika ia ditulis dengan ‘Sin’ tidak boleh dibaca dengan huruf ‘Shod’ pula. Sebabnya, ‘Shod’ itu adalah hasil perubahan dari ‘Sin’ dan ‘Shod’ itu adalah ‘cabangan’ dari ‘Sin’. Secara logiknya, jika sesuatu perkara itu telah ditetapkan kerana ia yang asal, tidak mungkin dapat diubah-ubah lagi”.

Bacaan dengan huruf ‘Sin’ adalah merupakan bahasa kebanyakan bangsa Arab.

2. ( صراط ) :
Huruf ‘Shod’ adalah ‘cabangan’ dari yang asal. Hujah mereka yang membaca dengan huruf ‘Shod’ juga adalah kerana mengikut tulisan tulisan Resam Mashaf. Sebagai panduan umum, Resam Mashaf juga boleh dikira sebagai sumber penghujahan yang kuat.

3. ( زراط ) :
Dibaca dengan ‘Isymam’ kerana sifat huruf ( ص ) dengan huruf ( ط ) pada kalimah ( صراط ) adalah tidak sama dan berselisih iaitu pada sifat ( حهر ). Ini kerana huruf ( ص ) sifatnya ( مهموس ), manakala huruf ( ط ) pula bersifat ( مجهور ). Sebagai pendahuluannya, sifat ‘Mahmus’ dan ‘Majhur’ merupakan dua sifat yang berlawanan. Oleh itu, ia dibaca dengan ( ز ) (Isymam) kerana huruf ( ز ) ini bersifat (جهر ).

Bacaan ‘Isymam’ ini merupakan bahasa sebahagian bangsa Arab, seperti bangsa Qois. Semalam, pensyarah kami, Dr. Muhammad Mustofa ‘Ulwah berkata di dalam biliknya, bahasa bangsa Qois merupakan di antara bahasa Arab yang paling ‘Fasih’, selain bangsa Quraish itu sendiri.

Jika Ditanya, Bagaimanakah Hendak Menyebut ‘Isymam’ Ini?
As-Syeikh ‘Abdul Fatah al-Qodhi ada memberitahu kita kaedahnya iaitu dicampurkan kedua-dua huruf ‘Shod’ dan ‘Zai’ ini. Dari hasil percampuran itu lahirlah satu huruf yang bukanlah huruf ‘Shod’ atau ‘Zai’. Tetapi hasilnya ialah bunyi huruf ‘Shod’ yang kuat berbanding bunyi huruf ‘Zai’.

Akhirnya, kaedah-kaedah pensuaraan dan penyebutan hanya dapat ditentukan dengan cara bertalaqqi musyafahah dengan guru-guru yang ahli sahaja. Walaupun kekadang pengajian al-Quran ini berlangsung melalui talian talifon sama ada di radio atau tv, akan tetapi secara hakikatnya, ia tidaklah memadai. Walau bagaimanapun ia tetap dendatangkan manfaatnya, insya Allah..

Rujukan; Al-Quran & Terjemahannya, Al-Budur az-Zahirah – As-Syeikh ‘Abdul Fatah al-Qodhi, Kasyful Musykilat fi Taujih al-Qiraat – Dr. Nasr ‘Abdul Sa’id, Al-Kasyfu – Makki Abi Tolib, Ghoribul Quran wa Tafsiruhu - Ibn Yazidi dan At-Tasorif fi Tafsir al-Quran mimmasytahabat Asmauh.. - Yahya bin Salam at-Taimiy.

Read More »»

Saturday, May 1, 2010

Untuk Kenang-kenangan je..

. Saturday, May 1, 2010
0 comments

Masjid Ahmadi, Tonto.. Gambar ketika mula-mula mengenali bumi Tonto.

Bersama pensyarah kami, Dr. Muhammad Mustafa 'Ulwah. Salah seorang AJK Mashaf di Majma' Buhuth, Mesir...Kami bergambar sejurus habis kelas.


Pandangan dari luar pintu utama Kuliyah al-Quran.

Pasang pe tu Pak Jaga? Ooo.. pegawai nak datang melawat rupanya..

Kelihatan 'Amid Kuliyah sedang berucap dalam Majlis Takrimi pelajar-pelajar cemerlang..

Balik dari Majlis Takrimi... menyantap..

Pandangan dalam bangunan lama..

Dalam kelas.. bangunan lama..

Hari peperiksaan.. belum mula lagi.. Gambar ini diambil kira-kira 2 tahun yang lalu, tapi sekarang dinding dah cantik dah..

Read More »»