Saturday, March 20, 2010

Buah Kurma dalam al-Quran..

. Saturday, March 20, 2010

Kurma atau Tamar??


Di dalam al-Quran Allah swt memanggil ‘Kurma’ dgn kalimah ( النـَـخْل ). Manakala di kalangan bangsa Arab ia dipanggil dengan: ( نخيل التمر – نخيا البلح - رطب ). Sepertimana firman Allah swt dalam surah al-An’am, ayat; 99 & 141 yg bermaksud:

Ayat; 99:
"Dan Dia lah yang menurunkan hujan dari langit lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu segala jenis tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma), dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan kami) bagi orang-orang yang beriman".

Ayat; 141:
"Dan Dia lah (Allah) yang menjadikan (untuk kamu) kebun-kebun yang menjalar tanamannya dan yang tidak menjalar dan pohon-pohon tamar (kurma) dan tanaman-tanaman yang berlainan (bentuk, rupa dan) rasanya dan buah zaitun dan delima, yang bersamaan (warnanya atau daunnya) dan tidak bersamaan (rasanya). Makanlah dari buahnya ketika ia berbuah dan keluarkanlah haknya (zakatnya) pada hari memetik atau menuainya dan janganlah kamu melampau (pada apa-apa jua yang kamu makan atau belanjakan). Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampau".

Perhatian! Kedua2 ayat di atas adalah ayat Mutasyabihat, ayat;99 dlm juz-7 dan ayat;141 dlm juz-8. Perhatikanlah..

Di dalam al-Quran, ia didatangi dgn kalimah2 ini: ( نخيل – النخل – النخلة - نخلاً ). Iaitu sebanyak 20 kali.
Kalimah ( رطب ) pula terdapat hnya sekali shj, iaitu dlm surah Maryam, ayat; 25.

Dalam hadith pula sebagaimana yg diriwayatkan oleh Bukhari yang diceritakan oleh Anas ra, Nabi saw ada memakan bbrp buah tamar dan Baginda saw memakannya dalam bilangan ganjil.

Masyarakat Melayu juga memanggil ia dengan beberapa nama, contohnya; “Tamar, Kurma, Tamar Balah dan dll”. Tetapi yg selalu kita dengar, ‘Tamar dan Kurma’ sahaja.

Jika diperhatikan nama2 itu, kemungkinan besar masyarakat Melayu kita menggunakan nama tersebut kerana mengambil terus dari bahasa Arab. Mungkin kerana kemuliaannya dan mungkin jua kerana asal usulnya di Tanah Melayu dulu pohon ini tidak wujud. Maka tidak hairan juga, pohon atau benih ini dibawa masuk oleh perdagang Arab, selaku Ulama’ yang dtg ke Tanah Malayu kita dahulu. Atas pengorbanan mereka lah tok moyong kita dahulu dapat merasai dan mengenal buah ‘Tamar’ ini.. Sampailah sekarang, cumanya kkdg orang kurang minat nak makan buah Tamar ni. Mujurlah sekarang ni dh di 'up' kan.. Dh jadi jus kurma atau kordial kurma, contohnya 'Kordial Kurma Madu HPA' barulah blh..hihi.

Dalam bahasa Inggeris pula ia dipanggil; Date, Palm, (Nukhl).

'Ayam Masak Kurma' pula bagaimana?..

KELEBIHAN BUAH KURMA.

Buah Kurma Dapat Mencegah Darah Tinggi

Dari Salman bin ‘Amir ra bhw Nabi Muhammad saw bersabda bermaksud, “Apabila berbuka salah satu kamu, maka hendaklah berbuka dengan kurma. Andaikan kamu tidak memperolehnya, maka berbukalah dengan air, maka sesungguhnya air itu suci.”
(H.R Ibn Majjah. No; 1689)

Kandungan Buah Kurma.

Didalam buah kurma banyak mengandung mineral, zat besi, magnesium, dan kalium. Zat besi sangat penting untuk mencegah anemia. Selain itu, buah kurma memiliki nilai energi dan vitamin yang sangat tinggi, kandungan gula kurma sebagian besar merupakan gula-gula monosakarida, sehingga mudah dicerna oleh tubuh. Gula-gula itu antara lain berupa glukosa dan fruktosa. Berikut ini beberapa khasiat buah kurma:

1. Kurma Kering:
Berfungsi menguatkan sel-sel usus dan membantu melancarkan saluran kencing, karena mengandung serabut-serabut yang bertugas mengontrol laju gerak usus. Untuk Para Ibu; ia dapat menguatkan rahim terutama ketika melahirkan.

2. Kurma Basah:
Kurma ini dapat mencegah terjadi pendarahan bagi perempuan ketika melahirkan dan mempercepat proses pengembalian posisi rahim seperti sedia kala sebelum waktu kehamilan. Kurma segar memiliki kandungan hormon yang menyerupai hormon oxytocine, iaitu hormon yang memiliki fungsi membantu proses kelahiran.

Serta dapat membantu meminimalkan risiko kematian ibu dan bayinya saat proses melahirkan. Hal ini berdasarkan penelitian terbaru para ahli kedoktoran yang menyatakan bahwa buah kurma basah mempunyai pengaruh mengontrol laju gerak rahim dan menambah masa systolenya (kontraksi jantung ketika darah dipompa ke pembuluh nadi).

3. Para doktor menganjurkan untuk memberikan beberapa buah kurma di pagi hari kepada anak-anak dan orang yang lanjut usia, agar kondisi kejiwaannya lebih baik.

Jus Kurma juga merupakan penawar mujarab untuk mengatasi masalah insomnia. Selain itu, mengkonsumsi buah kurma dapat mencegah stroke.

4. Kurma sangat dianjurkan sebagai hidangan untuk berbuka puasa. Sebab disaat seseorang berbuka puasa, cairan tubuh seperti gula dan air merupakan zat yang pertama kali diperlukan orang berpuasa, kondisi tubuh yang tidak mendapatkan suapan makanan dan minuman seharian menyebabkan berkurangnya glukosa (zat gula) pada tubuh dapat mengakibatkan penyempitan dada dan gangguan pada tulang-tulang. Dan berkurangnya air membuat melemahan dan mengurangi daya tahan tubuh. Dengan mengawali berbuka puasa dengan yang manis, seperti buah kurma, dapat mengembalikan dengan cepat kondisi tubuh seperti semula.

5. Buah kurma memiliki zat garam mineral yang dapat menetralisasi asam, seperti Kalsium dan Potasium. Buah kurma adalah makanan yang baik untuk menetralisasi zat asam yang pada perut. Kurma yang dikenali sebagai Phoenix dactylifera L. dapat mengubati gangguan usus yang kronik, dimana ketidakserasian dengan gluten, menghalang penyerapan zat-zat makanan secara sempurna.

6. Buah kurma juga mengandung vitamin A yang sangat berguna untuk mata, pertumbuhan tulang, metabolisme lemak, kekebalan terhadap infeksi, kesehatan kulit serta menenangkan sel-sel saraf. Kandungan potasium pada kurma juga diperlukan oleh badan untuk sistem saraf. Selain itu buah kurma dapat merangsang selera makan serta bagus untuk mereka yang menghidapi sembelit, lemah otot, sengal-sengal badan, letih, lesu dan membantu otak untuk menambah daya ingat.

7. Kurma banyak mengandung zat besi yang dapat membantu mengatasi masalah anemia atau kekurangan sel darah merah.

8. Bagi yang sering mengalami batuk, jus kurma dapat membantu menyembuhkan. Karena kandungan gula dalam buah kurma dapat menghilangkan gatal-gatal di kerongkongan sekaligus menghentikan batuk.
Rujukan;
Al-Quran, www.KabariNews.com/?31915 , Nabatat Tibiyyah, Dr. Muzaffar Ahmad dan wikipedia.


2 comments:

NajlaaY said...

SALAM.
ade jual kurma ke?

mohd nazir said...

jual kurme tk de la.. makan2 de la.. najla pun pun kena amalkan..

Post a Comment